نوشته شده توسط : ادمین

چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟

 

قالیشویی

بازار یا شاید بهتر است بگوییم صنعت قالیشویی و خدمات آن در هیچ‌جای دنیا به اندازه کشور ما رواج ندارد؛ و البته شرکت‌های قالیشویی تهران در مقایسه با سایر شهرها فعال‌تر و البته پرتعدادتر هستند.

 

به گزارش ایسنا بنابر اعلام خدمت از ما، فرش‌ها در زندگی ما حل شده‌اند، حتی در مدرن‌ترین خانه‌ها و دکوراسیون‌ها. به همین دلیل، خدمات شستشوی فرش نه تنها منسوخ نشده است، بلکه در شکل‌های جدیدی مانند قالیشویی آنلاین و قالیشویی در محل هم ارائه می‌شوند.

 

در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با خدمات شرکت‌های فعال در این زمینه و نرخ آنها، نحوه پیدا کردن بهترین قالیشویی تهران و شهرهای دیگر در کوتاه‌ترین زمان را هم بررسی می‌کنیم.

 

خدمات شرکت‌های قالیشویی شامل چیست؟

برخلاف چیزی که از نام این شرکت‌ها به نظر می‌رسد، آنها تنها در شستشوی انواع قالی و فرش تخصص ندارند.

 

جدا از بسته‌بندی اصولی فرش‌ها برای انتقال به کارگاه (و سپس به خانه) که از خدمات ثابت هر قالیشویی خوب در تهران و شهرهای دیگر محسوب می‌شود، مهمترین سرویس‌های شرکت‌های معتبر در این بازار عبارت‌اند از:

 

ترمیم فرش

گاهی بهترین خدمات شستشو هم نمی‌تواند فرش یا قالی را مانند روز اول کند. در این صورت، این شرکت‌ها با خدمات ترمیم و بازسازی مانند رفوگری و رفع بیدخوردگی عمر تازه‌ای به فرش شما می‌دهند.

 

رفوگری از مهمترین خدمات تخصصی این زمینه است، که طی آن بافت و ریشه فرش ترمیم می‌شود. برای اینکار نقش قالی مجددا طراحی شده و روی دار قالی ایجاد می‌شود.

 

لکه‌بری

لکه‌بری یکی دیگر از سرویس‌هایی است که بسیاری از شرکت‌های قالیشویی معتبر به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر فرش شما با رنگ‌های روغنی یا پلاستیکی آلوده شده باشد، این سرویس مشکل را برطرف می‌کند.

 

لکه‌بری با پاک‌کننده‌های قوی و به گونه‌ای انجام می‌شود که بافت اصلی آسیب نبیند؛ به همین خاطر اینکار از خدمات تخصصی هر قالیشویی تهران محسوب می‌شود.

 

ریشه‌کشی

اگر ریشه فرش‌ها آسیب دیده یا با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، متخصصان با رفش و سیخ پودکش قسمت‌های آسیب‌دیده را جدا کرده و آنها را با ریشه نو جایگزین می‌کنند.

 

اگر ریشه‌ها دچار بیدزدگی شده‌اند، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر از خدمات ریشه‌کشی استفاده کنید تا این آسیب به بخش‌های سالم هم سرایت نکند.

 

قالیشویی در محل

شستشوی فرش در منزل از جدیدترین خدمات این بازار، و همچنین از محبوب‌ترین سرویس‌های مراکز قالیشویی تهران است.

 

در این سرویس کارکنان به محل مراجعه کرده، و فرش را همانجا تمیز می‌کنند. صرفه‌جویی در زمان و آب و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل از مهمترین مزایای قالیشویی در محل است.

 

سایر خدمات

شستشوی موکت، مبل، پرده و چرم‌دوزی فرش از خدمات دیگر این شرکت‌هاست. چرم‌دوزی در اطراف فرش از حرکت آن روی سطح جلوگیری کرده و بافت آن را یکپارچه‌تر می‌کند.

 

همچنین، عمر فرش را افزایش می‌دهد و مانع لوله یا تا شدن گوشه‌های آن می‌شود. در بخش بعد قیمت قالیشویی و عوامل تعیین‌کننده نرخ اتحادیه قالیشویی سال جدید را مرور می‌کنیم.

 

چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟

 

قیمت شستن فرش و خدمات قالیشویی چقدر است؟

باید توجه داشته باشید که نرخ قالیشویی ممکن است بسته به شهر و منطقه آن تفاوت‌هایی داشته باشد. با این حال، قیمت قالیشویی و خدمات مختلف آن از یکسری عوامل خاص تبعیت می‌کند، از جمله:

 

ابعاد فرش

مهمترین عاملی که قیمت شستشوی فرش را تعیین می‌کند، ابعاد آن برحسب مترمربع است. برای مثال، قیمت شستن فرش 12 متری از قالیچه‌ها (که مساحت کمتری دارند) بیشتر است.

 

نوع فرش

منظور از نوع فرش، فشردگی گره‌های آن است. هرچه شانه فرش بیشتر باشد، هزینه شستشوی آن بالاتر می‌رود. چون تاروپود فشرده‌تر به معنی مقاومت بیشتر در برابر پاک شدن لکه است.

 

نرخ اتحادیه قالیشویی سال جدید برای فرش‌های دستباف، ابریشمی و نازک نیز بالاتر است. به دلیل مقاومت پایین آنها در برابر شوینده‌ها و روند شستشوی معمول، این فرش‌ها باید به روش خاصی شسته شوند.

 

متد و مواد شستشو

یک قالیشویی خوب در تهران یا شهرهای دیگر، به روش‌های گوناگونی از جمله بخارشویی، خشک‌شویی و شستشوی با آب داغ فرش‌ها را پاک می‌کند.

 

درکنار روش شستشو، نوع مواد مصرفی (که از شوینده‌های شیمیایی خاص تا شامپو فرش را شامل می‌شود) هم در قیمت قالیشویی موثر هستند.

 

چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟

 

قالیشویی خوب از نظر مردم چه ویژگی هایی دارد؟

اگر تجربه افرادی را که از خدمات این حوزه استفاده کرده‌اند بررسی کنید، متوجه می‌شوید که اینها مهمترین ویژگی‌های یک قالی شویی معتبر است:

 

· بررسی دقیق فرش‌ها پیش از تحویل، جهت مطلع کردن مشتری از کلیه مشکلات و روش رفع آنها

 

· استفاده از مواد شوینده، تجهیزات و متد مناسب برای شستشو و خشک کردن هر فرش با کمک کارشناسان حرفه‌ای

 

· شستشوی جداگانه فرش‌های ماشینی و دستباف (برای جلوگیری از آسیب و رنگ پس دادن)

 

· تحویل دادن فرش بدون کوچکترین آسیب و در زمان توافق‌شده

 

· شفافیت در محاسبه قیمت قالیشویی و ارائه فاکتور رسمی

 

· پوشش و ارائه کلیه خدمات قالی شویی

 

چطور بهترین قالیشویی شهرمان را پیدا کنیم؟

تعدد شرکت‌های فعال در این بازار رقابت را شدیدا بالا برده و انتخاب بهترین قالیشویی تهران را برای افراد بسیار چالش‌برانگیز کرده است.

 

مطمئنا شما هم مایلید شرکتی را انتخاب کنید که قیمت خدمات آن را دقیقا می‌دانید، از کیفیت سرویس‌های آن مطمئن هستید و ... «خدمت از ما» دقیقا چنین امکاناتی را فراهم می‌کند.

 

در وبسایت و اپلیکیشن این بازار آنلاین خدمات می‌توانید سفارش‌تان را رایگان ثبت کنید، قیمت پیشنهادی مراکز قالیشویی نزدیک به خود را ببینید، مجوزها و سوابق آنها را بررسی کنید.

باشگاه ورزشی بانوان پونک

همچنین، می‌توانید نظر مشتریان قبلی هر مجموعه را بخوانید تا نهایتا با اطلاعات دقیق و کامل بهترین قالیشویی تهران یا شهری دیگر را انتخاب کنید.



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
قبل از دانستن این ۲ نکته حیاتی، هرگز فرش خود را به قالیشویی ندهید!
 
مدرنیزه شدن جهان امروز باعث شده تا تمامی کسب و کارها بدنبال بروز کردن تجهیزات و خدمات خود باشند که قالیشویی آئین خراسان در این زمینه همواره پیشتاز بوده و با راه اندازی قالیشویی آنلاین مشهد توانسته تا سفارش دهی آنلاین را در تمامی خدمات خود قرار دهد تا بتواند راحتی مشتریان خود را ضمانت کند.
 
 
قبل از دانستن این ۲ نکته حیاتی، هرگز فرش خود را به قالیشویی ندهید!
امروزه یکی از دغدغه های اصلی برای فرش های منزل، پیدا کردن یک قالیشویی مطمئن و خوب است که تقریبا کار دشوار و زمانبری شده چراکه در گذر زمان با پیدایش برند های متعدد و عدم تعهد نسبت به مشتری و کیفیت کار، اعتماد مردم نسبت به برون سپاری فرش ها سلب شده است. البته قالیشویی آئین خراسان همواره بعنوان یکی از بهترین قالیشویی های مشهد توانسته تا متمایزترین خدمات قالیشویی مشهد را در طول ۴۰سال از تاسیس خود ارائه دهد و معتمدترین برند قالیشویی مشهد در سال های متمادی باشد.
 
۱.پس دادن رنگ هنگام شستشو، بلای جان فرش ها !
یکی از بدترین و زیان بار ترین اتفاقاتی که به هنگام شستشوی فرش در قالیشویی میتواند رخ دهد، پس دادن رنگ است که تقریبا میشه گفت مساوی است با نابودی فرش !
 
 
 
این اتفاق تماما به جنس فرش مرتبط است و بیشتر برای فرش هایی با الیاف طبیعی مانند پشم رخ میدهد. بسیاری از مناطق فرشباف ایران برای ساخت فرش از پشم استفاده می کنند. پشم هایی که بدین منظور به کار گرفته میشود به رنگ سفید یا شیری میباشد که برای رنگ کردن آن از مواد طبیعی مانند پوست گردو، انار، روناس، لاجورد و... استفاده می شود. پشم را در این مواد حرارت میدهند تا طی جوشاندن، رنگ ماده موردنظر را به خود جذب کنند. بافت فرش با پشم مشکلی را برای فرش ها ایجاد نمی کند اما در هنگام شستشوی فرش، علی الخصوص اگر جنس پشم فرش مرغوب نباشد و به خوبی رنگ نشده باشد، باعث پس دادن رنگ میشود مخصوصا اگر شستشوی فرش با آب داغ انجام شود!
 
 
پس دادن رنگ فرش عمدتا در فرش های دستباف اتفاق میافتد چراکه امروزه بیشتر فرش های ماشینی از جنس های مختلفی چون پلی استر،بامبو،استات و ... ساخته میشود ولی فرش های دستباف عمدتا از جنس پشم میباشند و گاها از پنبه و کتان یا ابریشم بافته میشوند که در این صورت در دسته ی فرش های زینتی و نفیس قرار میگیرند
 
 
 
 
 
یکی دیگر از دلایل رنگ رفتگی فرش ها قرارگیری در معرض نور خورشید میباشد. سعی کنید تا فرش خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا نور خورشید به مرور زمان باعث رنگ‌پریدگی یا قاطی شدن رنگ فرش ها می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتره که یک لایه مثل روفرشی را به روی فرش قرار دهید تا از بافت و رنگ فرش مراقبت کنید
 
 
راه حل ; تنها راه حل برای جلوگیری از این اتفاق شستشوی فرش توسط متخصصین حاذق و باتجربست تا ممانعت از این اتفاق مخرب صورت بگیرد.
 
 
۲.مکانیزه نبودن قالیشویی و بکارگیری روش های قدیمی شستشو
با پیشرفت علم و تکنولوژی، شستشوی فرش ها نیز با گذشته تغییرات فراوانی کرده است. دیگر خبری از قالیشویی به کمک پارو و شامپو فرش نیست. حتی در قالیشویی‌ها نیز استفاده از این روش منسوخ شده است و قالیشویی های معتبر همچون قالیشویی آئین خراسان با بروز کردن و بکارگیری دستگاه های مدرن روز دنیا توانسته است تا انقلابی در کیفیت و شستشوی فرش ها ایجاد کند.


:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
بیمه قالیبافان در کشور اجرایی می‌شود
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، فاطمه‌السادات حسینی عصر سه‌شنبه در نشست با قالیبافان در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های با آمار بالای مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالی و فرش است که بیشترین مشارکت بانوان را در این بخش شاهد هستیم. وی تصریح کرد: با حمایت و پرداخت تسهیلات تولید فرش […]
 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، فاطمه‌السادات حسینی عصر سه‌شنبه در نشست با قالیبافان در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های با آمار بالای مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالی و فرش است که بیشترین مشارکت بانوان را در این بخش شاهد هستیم.
 
 
وی تصریح کرد: با حمایت و پرداخت تسهیلات تولید فرش با کیفیت مناسب در این استان هدف‌گذاری شده که قطعاً تقویت چرخه تولید و تأمین نیازمندی بازار هدف‌گذاری اصلی است.
 
مشاور زنان و خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کنار تولید محصولات ارزشمند در هنر صنعت فرش، پوشش بیمه‌ای هنرمندان و صنعتگران نیز در این حوزه مورد توجه قرار گرفته که ما در کشور تلاش می‌کنیم تا مصوبه مجلس در قالب بیمه قالیبافان به درستی و به دقت اجرایی و عملیاتی شود.
 
حسینی افزود: ما سعی خواهیم کرد تا با پرداخت تسهیلات و منابع مورد نیاز به کمک قالیبافان بشتابیم که در این زمینه نیز از شورای اشتغال منابع مورد نیاز درخواست شده تا با تأمین به موقع از طریق بانک‌ها پرداخت این تسهیلات با کمترین موانع انجام شود.
 
 
وی فعالیت کارگروه‌های رفع موانع تولید در بخش پشتیبانی از زنان کارآفرین را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در استان‌های مختلف این کارگروه‌ها تلاش می‌کنند تا مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان زن را به ویژه در بخش قالیبافی احصا کرده و بستر رفع این مشکلات را با راهکارهای درست فراهم کنند.
 
 
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با دلسوزی تمام در قالب این کارگروه‌ها در کنار گره‌گشایی از مشکلات تولیدکنندگان، سعی و تلاشمان بر این است تا زنجیره تولید را در این بخش تکمیل و بافندگان فرش را به هر شکل ممکن با تأمین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.
 
 
مشاور زنان و خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ۸۰ درصد بافندگان فرش را در منازل و کارگاه‌های تولیدی زنان تشکیل می‌دهند که در کنار حمایت از این تولیدکنندگان، تلاشمان بر این است تا زمینه فروش و عرضه محصولات تولیدی آنها را نیز در داخل و خارج از کشور فراهم کنیم.
 


:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
تاثیر نوغانداری بر رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی
 
 
 
ایسنا/گیلان رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان گفت: با توسعه نوغانداری هزینه سربار تولید فرش ابریشم کاهش و قدرت رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی افزایش می یابد.
 
 
مجتبی مهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نوغانداری پیش زمینه و تامین کننده مواد اولیه فرش ابریشمی است و توسعه نوغانداری موجب می شود علاوه بر اینکه تامین مواد اولیه برای جامعه قالی بافان سهل تر شود، هزینه سربار تولید فرش ابریشم نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
 
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان های سیاهکل و صومعه سرا در صدر جدول تولید فرش ابریشم در بین شهرستان های گیلان هستند، افزود: با افزایش تولید نخ ابریشم در گیلان مجبور نخواهیم بود مواد اولیه خارجی خریداری کنیم و افزایش تولید ابریشم در کشور منجر به افزایش بافت فرش های ابریشمی می شود.
 
 
مهری ادامه داد: از توسعه فعالیت نوغانداری و هر راهی دیگری که موجب تسهیل در قالی بافی شود و هزینه تمام شده تولید فرش را کاهش دهد، استقبال می کنیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه همه موظف به حمایت از تولید داخل هستیم، خاطرنشان کرد: نوغانداری هزینه سربار فرش را پایین می آورد و با پایین آمدن هزینه تمام شده تولید فرش، قدرت رقابت فرش های ابریشمی گیلان را در بازار های جهانی افزایش می یابد.
 
مهری خاطرنشان کرد: اگر کرونا و تحریم ها نبود، بیش از ۶۰ درصد قالی بافان گیلان به سمت بافت فرش ابریشم آمده بودند اما این موانع موجب شد که کمتر چنین اهداف مهمی محقق شود.
 
 
رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان با بیان اینکه فرش ابریشمی از فرش های بسیار خوب در دنیا محسوب می شود و فرش خوب روی زمین نمی ماند، گفت: فرش ابریشمی همانند طلا گران بها است و حتی اگر بر دست قالی باف بماند و به فروش نرسد، بافنده آن متضرر نمی شود.
 
 
وی با اشاره به اینکه بازار تابلو فرش اشباع است، از قالی بافان خواست بیشتر به بافت قالی و قالیچه فرش های ابریشمی روی بیاورند.
 
 
رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان در ادامه از برگزاری نمایشگاه فرش ایران از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه که همواره در شهریورماه برگزار می شد، با موافقت نامه جدیدی که امسال اخذ شده است به جای شهریور ماه، امسال در دی ماه برگزار خواهد شد.
 
 


:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
ریشه معضل فرش دستباف اصفهان به تصمیمات ملی گره خورده است
 
 
گروه استان‌ها- هنر دست بافندگان فرش اصفهانی مدتهاست که با معضل برخورد کرده است. گرانی همانند دیگر هنرها این هنر را نیز بی.رونق کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرش دستبافت اصفهان دارای تاریخچه‌ای پربار بوده و به عنوان میراث ارزشمند پیشینیان شناخته می‌شود. نقش و نام فرش دستبافت اصفهان که به عنوان شاهکاری فاخر و مرغوب شناخته می‌شود، بیش از 500 سال است که زینت‌بخش خانه‌های ایرانی است.
 
فرش دستباف اصفهان دارای گل و برگ‌های شکلی به صورت درشت است، این در حالی است که طرح‌های رایج این فرش نیز طرح شاه عباسی، اسلیمی لچک و ترمج، درختی حیوان دار از رایج‌ترین طرح‌های این فرش هستند. همچنین رنگ‌های زرد و طلایی و سبز بیشترین استفاده را در این فرش‌ها داشته و کمتر می‌توان اثری از رنگ‌های بیگانه و عجیب در این فرش‌ها پیدا کرد.
 
اما این هنر اصیل همچون دیگر هنرهای رایج در اصفهان چندی است که با معضل گرانی مواجه شده است و در پی آن مشکلاتی بدای تولید و فروش برای بافندگان بوجود آورده است.
 
امیررضا نقش در پیشنهاد به معضلات مطرح شده از سوی فعالان حوزه فرش دستباف، اظهار داشت: ورود ما به استانداری با رویکرد حل مسئله است، همانطور که از اسم معاونت هماهنگی امور اقتصادی مشخص است بدین معناست که ما قطعا مجری نیستیم و تنها تسهیلگریم و ضمن پرداختن صرف به حل مسائل با به خطر کردن دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم راه‌گشای بسیاری از معضلات باشیم.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون پیشنهاد نخست خود برای حل معضلات حوزه فرش دستباف بیان کرد: باید یک گروه‌های کارشناسی ذیل این کمیته فعال کنیم و بتوانیم با ارائه پخته‌تر مسائل به سمت حل مشکلات اساسی آن حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: ماحصل قضیه آن است که باید دبیرخانه گروه‌های کارشناسی را ذیل کمیته فرش دستباف فعال شود که امیدواریم با سفر استانی رئیس جمهور که به زودی خواهد بود، شاید بتوانیم با تلاش‌های فراوان زمینه گفت‌وگو ویژه این حوزه را فراهم آوریم که در صورت فراهم نشدن برگزاری این جلسه مسائل را به صورت مکتوب به ایشان می‌رسانیم چرا که بسیاری از مسائل حوزه فرش دستباف باید از سوی طبقه حاکمیتی مورد توجه برای حل آن قرار گیرد.
 
نقش با بیان آنکه باید از پراکندگی در مسائل پیشگیری کرد و تنها چند مسئله کلان مهم را مطرح نمود، گفت: به طور مثال مشکلات مربوط به بیمه جزء مسائلی نیست که لازم به طرح مسئله با رئیس جمهور باشد چرا که با پیگیری و چانه‌زنی می‌توان بخشی از آن را به صورت درون استانی مرتفع کرد اما مسائلی مرتبط با صادرات از جمله معضلاتی است که باید برای حل آن در سطح کلان کشوری مطرح شود که نیاز به پخته‌شدن هرچه بیشتر دارد.
 
وی با اشاره به عدم انجام فرهنگسازی مناسب در حوزه فرش دستباف عنوان کرد: همه فعالان این حوزه معترضید که دیگر به فرش به عنوان یک هنر دیده نمی‌شود که به نظر می‌رسد در این راستا ضمن نیاز به گروه کارشناسی باید از ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌ برد، همچنین باید به این نکته توجه داشت که فعالیت هدفمند در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: به طور مثال یک نمایشگاه مجازی فرش دستباف در سطح بین المللی می‌تواند در این حوزه مورد توجه باشد و چرا اصفهان آغازگر آن نباشد؟ اما باید گفت که به صورت حداقلی این کار برای معرفی مناسب است. تلاش من از ابتدای کار خود بر آن بود که سفرای کشورهای مختلف را به اصفهان بیاورم که تاکنون موفق به میزبانی سفرای کشورهای پرتغال و اتریش بوده‌ایم و شاید نخستین چیزی که در اتاق تشریفات به این میهمانان نشان می‌دهیم فرش دستباف اصفهان است.
 
وی با بیان آنکه ما خود نیز ارق نشان دادن محصولات اصیل اصفهان همچون فرش دستباف را به میهمانان خود داریم گفت: به طور معمول سفرایی که به اصفهان سفر می‌کنند با رایزنان اقتصادی خود می‌آیند و به نظر می‌رسد که کار ویژه‌ رسانه و تبلیغی در راستای فرهنگسازی این حوزه لازم است.
 
نقش افزود: کارگروهی تحت عنوان تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری اصفهان وجود دارد که اگر کمیته فرش دستباف به این کارگروه بیاید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد که البته این کارگروه به صورت موردی به مسائل حوزه‌های مختلف می‌پردازد و صحبت‌هایی را نیز پیرامون تسهیلات با بانک‌ها داشته‌ایم که متأسفانه درصد تسهیلات استان اصفهان نسبت به کشور بسیار پایین است.
 
وی با بیان آنکه مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید همسطح با مصوبه دادستان است و درصورت سر باز زدن سازمان‌ها از انجام این مصوبه ترک فعل سازمان مذکور به حساب می‌آید، خاطر نشان کرد: کمیته فرش نیز می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد و در خصوص مسائل مرتبط به بانک‌ها من خود مجدانه پیگیر هستم که شورای هماهنگی بانک‌های استان برگزار شود.
 
مصوبه‌ای که در حوزه فرش دستباف سالها است که تعیین تکلیف نمی‌شود
 
رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: از سال 98 که من در اصفهان فعالیت خود را آغاز کردم اولین مباحث من فرش دستباف و شناسایی این موضوع بوده است که چرا سرنوشت فرش دستبافت به این روز رسیده است و هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. در نخستین جلسه شورای گفت‌وگو و ستاد اقتصاد مقاومتی مسائل و مشکلات شناسایی شد و هم به وزیر اقتصاد، به آقای جهانگیری معاون رئیس جمهور پیشین، به خانم دستپاک توضیح داده شد همچنین جلساتی را در سال 98 با سازمان گمرک ایران برگزار کردیم اما همچنان در مجلس شورای اسلامی و در همه جا هست اما همچنان یک مصوبه از آن خارج نشده است.
 
وی با بیان آنکه آخرین مکاتبه گمرک ایران که پیگیری کرده است به تاریخ 25/1/1400 است، ادامه داد: در این گزارش وضعیت فاجعه بار فرش دستباف گزارش کردم که از 2 میلیارد دلار در سال 72 با توجه به اشتغال زایی در سال 97 به 240 میلیون دلار رسیده‌ایم که این وضعیت فاجعه بار است که در این راستا پیشنهاداتی را ارائه کردیم.
 
مدیرکل گمرک استان اصفهان پیرامون میزان صادرات فرش دستباف استان اصفهان درسالهای اخیر گفت: طبق آمارها، صادرات فرش اصفهان در سال 93، 8 میلیون و 800 هزار دلار، سال 94، 11 میلیون و 700 هزار دلار، سال 95، 12 میلیون و 900 هزار، سال 96، 5 میلیون دلار، سال 97، 7 میلیون دلار، سال 98، یک میلیون و 800 هزار دلار، سال 99، 2 میلیون و 141 هزار دلار و 8 ماهه سال 1400 مقداری تغییر کرده‌ایم که تاکنون 2 میلیون و 800 هزار دلار در این مدت صادرات داشته‌ایم که در سال‌های بیان شده بهترین آن، سال 95 بوده است.
 
وی ادامه داد: در این حوزه اشتغالزایی بالای می‌تواند صورت پذیرد. صنعت پیش از فرش دستباف که مشاغل مختلفی را درگیر می‌کند، سپس صنعت قالی بافی است که کار دست و چشم است و با توجه به این اشتغال‌زایی بالا مطرح شد که فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای است یعنی اگر آن را خریدم با فرش ماشینی متفاوت است و حتی پس از گذشت سالها استفاده همچنان قیمت خود را دارد.
 
کوهستانی با بیان چند پیشنهاد پیرامون جزییات آن خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهادات آن است که برگشت حاصل از صادارت را برای فرش دستباف برداریم یا اگر برنمیداریم در عوض صادرات فرش دستباف را آزاد بگذاریم و در مقابل هرآنچه را که می‌‌خواهند واردات انجام دهند بدین معنا که یا تعهد ارضی را برداریم یا اگر این کار را نمی کنیم، ضمن آزاد گذاشتن صادرات فرش دستباف اجازه ورود هر کالایی حتی کالای لوکس مصرفی غیر ساخت داخل را بدهیم، که در ازای این اتفاق شاهد اشتغال زایی بالایی در سطح کشور خواهیم بود.
 
وی در مورد پیشنهاد دوم برای حل معضل صادرات فرش دستباف بیان کرد: پیشنهاد دیگر ما اصلاح دو ماده قانونی است که بارها گفته شده که ماده 65، 121، ماده 119 قانون گمرکی اصلاح شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود که در 2 سال گذشته این اقدامات صورت نگرفته و مهم‌ترین چالش فرش دستباف نکاتی است که گفته شد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: این مشکل باید به دست دولت برطرف شود چرا که چالش‌های فرش دستباف تنها در سطح ملی مرتفع خواهد شد.
 
 
 
علی شهبازی مدیرعامل اتحادیه فرش روستا پیرامون مشکلات عدیده حوزه فرش دستباف گفت: باید به فرش به عنوان یک سرمایه ملی نگاه کرد اما این نگاه اصلا در دولت‌ها نبوده است، آنقدر در دولت‌ها به فرش بی توجه بودند که در بندهای تحریم اولین کالای غیر نفتی فرش‌های دست بافت قرار گرفته است، خارجی‌ها بهتر از ما فرش را شناختند چرا که تحریم فرش مساوی با فلج اقتصاد روستاها است و این کار موجب مهاجرت روستاییان به کلانشهرها می‌شود که مشکلات عدیده خود را به همراه دارد.
 
وی با بیان آنکه مدیریت کلان فرش آسیب جدی به این حوزه وارد آورده است، بیان کرد: سال 82 حوزه فرش را به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار کردند ودر آن زمان انتظار ما آن بود که حداقل معاونت برای این حوزه اختصاص یابد اما مرکز ملی فرش را راه‌اندازی کردند که هیچ جایگاه اجرایی در سازمان صمت ندارد.
 
مدیرعامل اتحادیه فرش روستا افزود: ما از مدیران استانی و از همگی راضی هستیم چرا که تلاش داشتند اما کاری از دستشان بر نمی‌آمد و هرچه شکایت داریم مربوط به کشور و مربوط به بالادستی‌ها است. خوشبختانه در دولت جدید اول فعالیتشان مطالبات خود را مطرح می‌کنیم، اکنون بار دیگر زمزمه تغییر ساختار را بعد از این همه اتفاق راه انداخته‌اند. انتقال حوزه فرش به سازمان میراث فرهنگی خطا است و چقدر می‌خواهیم آزمون خطرا انجام دهیم؟
 
صادرات تنها 25 درصد از مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف است
 
وی با بیان آنکه ما می‌گوییم فرش یک مدیریت کلان کشوری در حد یک وزارت یا در حد یک سازمان مستقل برای آنکه بتوانیم حرف‌هایمان را منتقل کنیم، می‌خواهد گفت: ما خواستار یک مدیریت مستقر و مستقل در حوزه فرش هستیم، مسائل صادرات تنها 25 درصد از مشکلات فرش دستباف است.
 
شهبازی گفت: فرش از سه بخش پیش از تولید، عین تولید و بعد از تولید تشکیل می‌شود که صادرات تنها به بخش بعد از تولید مرتبط می‌شود، مابقی این مراحل از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. باید در جلسات بعدی مدیرکل‌ها حضور داشته باشند که مصوبات و ضمانت اجراها مطرح شود. ما در کشور تنها سه استان تأمین کننده چایی داریم که سازمان مستقر خود را دارد، چگونه فرشی را که حداقل 10 میلیون در آن اشتغالزایی ایجاد می‌شود به سازمان‌های مختلف وابسته می‌کنیم؟
 
تا 10 سال آینده آمار بافندگان فرش دستباف به صفر خواهد رسید
 
مسعود فضائلی مدیر شرکت سهامی فرش ایران، منطقه اصفهان اظهار داشت: در چند سال گذشته بیش از 100 نفر از فارغ التحصیلان رشته فرش را جذب کردیم، در سالهای نه چندان دور نخستین صادرات غیر نفتی کشور ما فرش بود که امروزاین جایگاه را از دست داده‌ایم. تمام مردم دنیا نیز یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به ایران بیایند و ضمن گردشگری خریدی داشته باشند. منتهی تنها کالایی که می‌تواند اصالت فرهنگ و تمدن ما را بشناساند و راهگشا باشد فرش است.
 
وی گفت: از نظر کارآفرینی و اشتغال زایی این حوزه بالا و زود بازده است، با توجه به تفاهم نامه‌هایی که بین تأمین اجتماعی و دولت انجام شده بنا بر کوتاهی دولت برای پرداخت سهمش به این سازمان برای بیمه بافندگان سازمان تأمین اجتماعی از ادامه بیمه بافندگان خودداری می‌کند و طبق گفته بافندگان فرش با سابقه که چندین سال بیمه داشته‌اند، سازمان تأمین اجتماعی به دلایل خیلی ساده بیمه‌شان را قطع کرده است.
 
مدیر شرکت سهامی فرش ایران منطقه اصفهان با بیان آنکه حداقل امکاناتی که کشور می‌تواند در این حوزه ارائه دهد اما بی استفاده مانده، بیمه است، خاطر نشان کرد: میانگین سنی بافندگان ما 50 سال به بالا است و با این وضعیت که پیش می‌رویم در ده سال آینده تعداد بافندگان ما به صفر می‌رسد چرا که هیچ جایگزینی برای آن ایجاد نمی‌شود.
 
 
وی اظهار داشت: باید امکانات و تسهیلاتی را ایجاد کنیم که نسل جوان با رغبت کار را در این حوزه آغاز کند که ساده‌ترین آن بیمه است که حتی دانشگاهیان این حوزه نیز کار خود را در این زمینه آغاز نمی‌کنند.


:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
نمایش فرش‌هایی با ۱۵۰ سال قدمت/ نمایشگاه «جای باش» افتتاح شد
 
 
 
در نمایشگاه «گره‌بافته‌های تاریخی تصویری» ۴۰ قالی و گلیم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالری صبا به نمایش در می‌آید.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری در راستای برگزاری همایش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا برپا می‌شود. این نمایشگاه شامل انواع گره‌بافته‌ها (قالی و موارد محدودی گلیم) با موضوع تصویربافی است که برای نخستین بار به‌صورت یکجا به نمایش گذاشته می‌شود.
 
این نمایشگاه شامل حدود ۴۰ اثر می‌شود که از مجموعه‌داران خصوصی تهیه شده است. همچنین، تصویری از یک گلیم مصور موجود در موزه فرش، و تصویر یک قالی ویژه موجود در موزه کاخ گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین فرش تاریخی تصویری ایران نیز در این نمایشگاه خواهد بود که علیرضا قاسم‌خان، دبیر بخش «فرش در نگره فیلم‌سازان»، فیلم مستندی با عنوان «حکایت سفر تنهایی» از این اثر فاخر ساخته است.
 
این آثار قدمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاویر تمامی این آثار در کتابی با عنوان «تصویربافی در فرش ایران»، توسط تورج ژوله در حال تهیه و نگارش است.
 
تورج ژوله، دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر»، درباره این آثار گفت: این نمایشگاه از حیث موضوع تصویربافی دارای اهمیت است، چراکه تصویربافی، به‌رغم دیگر آثار مشابه، اثری منحصر‌به‌فرد است که ابتدا طرح اولیه روی کاغذ یا در ذهن بافنده طراحی می‌شود؛ به همین دلیل، بسیار متنوع است و جذابیت خاصی از نوع تفکر و باورهای بافنده در دوره و زمان خود دارد.
 
ژوله در این‌باره توضیح داد: بعضی از طرح‌ها بسیار ساده و ابتدایی است و بعضی هم با جزئیات بسیار دقیق طراحی و بافته شده‌اند.
 
نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با آیین افتتاح همایش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا گشایش می‌یابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، میزبان علاقه‌مندان به این هنر فاخر ایرانی خواهد بود.
 
 
 
 
 
 
 
* نمایشگاه «جای باش» در گالری والی افتتاح شد
 
نمایشگاه انفرادی بهاره فریس آبادی با عنوان «جای باش»، عصر جمعه ۱۹ آذرماه با حضور چهره‌هایی همچون: سروش صحت و عالیه عطایی در گالری والی افتتاح شد.
 
فریس آبادی درباره «جای باش» گفت: این عبارت به معنای سرزمین و منزلگاه است. کارهای این مجموعه هم از اتودهای کوچکی شروع شد که در آن‌ها سعی داشتم با ابزاری شبیه خاک به شکلی نزدیک به زخم برسم و‌ خب نهایتاً خاک، زخم، شکل‌هایی برش‌خورده‌ از مناظر طبیعی و حتی شهری و بعد کلاژ این تصاویر روی هم، نزدیک‌ترین تصویر را برای مفهوم ذهنی من فراهم کردند.
 
 
بهاره فریس‌آبادی متولد اردیبهشت ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصیل رشته‌ نقاشی از دانشگاه سوره‌ی تهران است.


:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

نمایش فرش‌هایی با ۱۵۰ سال قدمت/ نمایشگاه «جای باش» افتتاح شد

در نمایشگاه «گره‌بافته‌های تاریخی تصویری» ۴۰ قالی و گلیم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالری صبا به نمایش در می‌آید.

قالیشویی

 

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری در راستای برگزاری همایش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا برپا می‌شود. این نمایشگاه شامل انواع گره‌بافته‌ها (قالی و موارد محدودی گلیم) با موضوع تصویربافی است که برای نخستین بار به‌صورت یکجا به نمایش گذاشته می‌شود.

 

این نمایشگاه شامل حدود ۴۰ اثر می‌شود که از مجموعه‌داران خصوصی تهیه شده است. همچنین، تصویری از یک گلیم مصور موجود در موزه فرش، و تصویر یک قالی ویژه موجود در موزه کاخ گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین فرش تاریخی تصویری ایران نیز در این نمایشگاه خواهد بود که علیرضا قاسم‌خان، دبیر بخش «فرش در نگره فیلم‌سازان»، فیلم مستندی با عنوان «حکایت سفر تنهایی» از این اثر فاخر ساخته است.

 

این آثار قدمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاویر تمامی این آثار در کتابی با عنوان «تصویربافی در فرش ایران»، توسط تورج ژوله در حال تهیه و نگارش است.

 

تورج ژوله، دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر»، درباره این آثار گفت: این نمایشگاه از حیث موضوع تصویربافی دارای اهمیت است، چراکه تصویربافی، به‌رغم دیگر آثار مشابه، اثری منحصر‌به‌فرد است که ابتدا طرح اولیه روی کاغذ یا در ذهن بافنده طراحی می‌شود؛ به همین دلیل، بسیار متنوع است و جذابیت خاصی از نوع تفکر و باورهای بافنده در دوره و زمان خود دارد.

 

ژوله در این‌باره توضیح داد: بعضی از طرح‌ها بسیار ساده و ابتدایی است و بعضی هم با جزئیات بسیار دقیق طراحی و بافته شده‌اند.

 

نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با آیین افتتاح همایش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا گشایش می‌یابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، میزبان علاقه‌مندان به این هنر فاخر ایرانی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

* نمایشگاه «جای باش» در گالری والی افتتاح شد

 

نمایشگاه انفرادی بهاره فریس آبادی با عنوان «جای باش»، عصر جمعه ۱۹ آذرماه با حضور چهره‌هایی همچون: سروش صحت و عالیه عطایی در گالری والی افتتاح شد.

 

فریس آبادی درباره «جای باش» گفت: این عبارت به معنای سرزمین و منزلگاه است. کارهای این مجموعه هم از اتودهای کوچکی شروع شد که در آن‌ها سعی داشتم با ابزاری شبیه خاک به شکلی نزدیک به زخم برسم و‌ خب نهایتاً خاک، زخم، شکل‌هایی برش‌خورده‌ از مناظر طبیعی و حتی شهری و بعد کلاژ این تصاویر روی هم، نزدیک‌ترین تصویر را برای مفهوم ذهنی من فراهم کردند.

گل فروشی آنلاین

بهاره فریس‌آبادی متولد اردیبهشت ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصیل رشته‌ نقاشی از دانشگاه سوره‌ی تهران است



:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

مهد قالی جهان کجاست؟

 

قالیشویی تسلیحات

هنر فرش بافی از جمله هنر‌های ایرانی با سابقه بسیار در کشور ماست. در مناطق بسیاری از کشور ما، اقوام مختلفی به بافت فرش، قالی، گلیم و انواع مصنوعات بافتی مشغول هستند و علاوه بر به نمایش گذاشتن هنر والای بافندگی و خلق طرح ­های متفاوت در بافت آن، از این صنعت در حد قابل قبولی درآمد زایی و ثروت اندوزی نیز می‌کنند. هنر فرش بافی از جمله هنر‌های ایرانی با سابقه بسیار زیاد در کشور ما است و ایران مهد قالی جهان شناخته می‌شود. در مناطق بسیاری از کشور ما، اقوام مختلفی به بافت فرش، قالی، گلیم و انواع مصنوعات بافتی مشغول هستند و علاوه بر به نمایش گذاشتن هنر والای بافندگی و خلق طرح ­های متفاوت در بافت آن، از این صنعت در حد قابل قبولی درآمد زایی و ثروت اندوزی نیز می‌کنند.

خلیج فارس: قوم‌های ایرانی که در این هنر تخصص و مهارت دارند بسیار گسترده هستند، اما از مهم‌ترین مراکز فعال در زمینه تولید فرش و قالی و این هنر دیرینه می‌توان به شهر‌های اصفهان، کاشان، تبریز، مشهد و برخی شهر‌های خراسان شمالی اشاره کرد.

 

مهد قالی جهان کجاست؟

ایران، مهد قالی جهان

 

به گزارش خلیج فارس؛ هنر فرش بافی ایران در بسیاری از کشور‌های جهان شناخته شده است و مردمان بسیاری در سراسر جهان، ایران را به عنوان مهد قالی جهان می‌شناسند. طرح و نقش فرش‌ها و قالی‌های ایرانی در جهان منحصر به فرد هستند و این امر در کنار کیفیت بالای بافت فرش‌ها، عاملی کلیدی در در محبوبیت فرش و قالی ایرانی به شمار می‌آید.

 

این طرح و نقش‌های زیبا هر کدام معرف بخشی از فرهنگ غنی مردمان سرزمین ما هستند. همچنین بافنده‌های ایرانی از جمله متخصص‌ترین و حرفه ای‌ترین افراد در این زمینه هستند که این خود موجب افزایش کیفیت بافت در فرش‌های ایرانی است.

 

لازم به ذکر است با اینکه شهر‌های بسیاری در مناطق مختلف کشور به بافت فرش شهره هستند، اما مهم‌ترین مرکز بافت قالی و فرش در کشور ما شهر کاشان است که این صنعت بیشتر به صورت ماشینی در این شهر رواج دارد.

 

مهد قالی جهان کجاست؟

 

چرا فرش ایرانی محبوب است؟

 

امروزه محبوبیت و شهرت فرش و قالی ایرانی بر کسی پوشیده نیست و در بسیاری از نقاط جهان می‌توانید ردپایی از این هنر ماندگار و اصیل دستان هنرمندان ایرانی را مشاهده کنید. هر انسان صاحب ذوق و قریحه‌ای که شاهد طرح و نقش‌های زیبا و پررنگ و لعاب این فرش‌ها باشد بعید است که برای خرید یکی از آن‌ها حتی برای استفاده زینتی ترغیب نشده باشد.

 

فرش‌های ایرانی علاوه بر استفاده در کف تالار‌ها و خانه‌های ما ایرانیان و مردمان بسیاری از سراسر دنیا برای والا شمردن این اثر هنری به صورت تابلو فرش‌های زیبا نیز پرطرفدار بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق نظرات کارشناسان این حوزه تاریخ هنر فرش و بافندگی که مهد قالی جهان در قاره آسیا و کشور‌های ایران و ترکستان بوده به پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و سابقه‌ای دیرینه دارد.

 

البته لازم به ذکر است که این صنعت در کشور‌هایی مانند ترکیه، افغانستان، اسپانیا، چین، مصر و چند کشور دیگر نیز زمانی رواج داشته است؛ اما این ایرانیان هستند که این هنر اصیل را به نام خود ثبت کرده اند و قالبافی به عنوان هنر خاص مردم ایران زمین شناخته می‌شود. همچنین نیاز به ذکر است کهن‌ترین و قدیمی‌ترین فرش دستباف موجود در جهان فرشی ایرانی به نام پازیریک است که طبق بررسی‌های انجام شده در دوره هخامنشیان در مهد قالی جهان بافته شده است.

 

یکی از دلایلی که ایران را به عنوان مهد قالی جهان مطرح کرده است، طرح و نقش منحصر به فرد و چشم نواز آن است. رنگ‌هایی که در فرش و قالی‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار متنوع و زنده بوده و همین عامل در ایجاد این شهرت بسیار مؤثر است.

 

در بسیاری مناطق ایران رنگ‌هایی که برای بافت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد رنگ‌های طبیعی هستند و کیفیت بالایی دارند. این رنگ‌ها در نقشه‌های فرش و قالی‌های ایرانی با هارمونی خاصی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که همین مورد منجر به چشم نواز شدن این طرح و نقش‌ها و آرامش بخش بودن آن‌ها می‌شود.

 

همچنین فرش ایرانی در ابعاد متفاوت و متنوعی بافته می‌شود که این مسئله دست خریداران را برای خرید این هنر نفیس باز می‌گذارد و محبوبیت آن را دوچندان می‌کند.

 

مهد قالی جهان کجاست؟

 

فرش‌های مناطق مختلف ایران

 

فرش‌ها در منطق مختلف کشور تمایزاتی در بافت با یکدیگر دارند و فرش هر شهر با شهر دیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد. یکی از بیشترین موارد اختلافی که در فرش و قالی‌های مناطق و شهر‌های مختلف وجود دارد، نقشه و طرح و همچنین رنگ‌های استفاده شده در آن است، به صورتی که بسیاری از کارشناسان فرش می‌توانند با دیدن طرح و نقشه‌ی بافت منطقه و شهری که فرش یا قالی به آن تعلق دارد را تعیین کند.

 

همچنین برخی مناطق در نوع بافت و گره زنی فرش تفاوت‌هایی دارند و به این صورت می‌توان بافت‌های آن‌ها را از یکدیگر تمییز داد. پشم مورد استفاده در بافت فرش‌ها نیز گاهی با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال فرش و قالی‌هایی که در شهر تبریز و مناطق اطراف آن بافته می‌شوند تفاوت‌های عمده‌ای با فرش‌های بافته شده در مناطق دیگر کشور از جمله اصفهان و کرمان دارند.

 

بیشترین تمایز فرش بافت تبریز با مناطق دیگر در طرح نقشه‌ی آن و متریال مورد استفاده در آن است. این تمایزات در اکثر موارد به دلیل وجود فرهنگ‌های متفاوت و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف در مناطق کشور ماست.

 

همچنین کارخانه‌های فرش بافی بسیاری در ایران وجود دارد که سال هاست به بافت فرش مشغول اند، بسیاری از این تولیدی‌ها در شهر کاشان قرار دارند و از دیگر شهر‌های سردمدار در بافت فرش ماشینی می‌توان به شهر‌های یزد، اصفهان و مشهد اشاره کرد. صادرات فرش ایران یکی از محل‌های ارزآوری کشور است و رونق بسیاری دارد.

 

بافت فرش ماشینی در مهد قالی جهان ما از دهه ۴۰ سابقه دارد. در اوایل این صنعت مخالفت‌های بسیاری با این مسئله انجام شد و افراد زیادی از آسیب دیدن هنر فرش و قالی دست باف ترس و هراس داشتند، اما پس از رونق گرفتن این صنعت که پایه گذاری آن در شهر کاشان (که اکنون به عنوان مهد قالی ایران و جهان شناخته می‌شود) بود و درامد زیادی که از این بخش ایجاد شد نظر سرمایه گذاران را به خود جلب نمود.

 

این مسئله روز به روز به افزایش تعداد کارخانه‌ها و تولیدی‌های فرش در کاشان و آران و بیدگل منجر شد و امروزه این دو شهر به عنوان قطب فرش ماشینی کشور شناخته می‌شوند.

 

جمع بندی

گل فروشی پونک

ایران یکی از مهم‌ترین کشور‌های جهان در صنعت فرش و قالی است که از آن به عنوان مهد قالی جهان یاد می‌شود و شهر‌ها و مناطق بسیاری در کشور ما به این هنر اصیل می‌پردازند. کاشان را می‌توان یکی از شهر‌های مهم فرش بافی ایران در نظر گرفت. فرش ایرانی در بسیاری نقاط جهان شناخته شده است و محبوبیت بسیاری دارد.



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

خانه آذربایجانغربی اخبار استان ها

۳۰۰ میلیارد ریال وام خرید فرش دستباف در آذربایجان‌غربی پرداخت می‌شود

قالیشویی منطقه 4

نصیرنیوز

جواد وقاری روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار تکاب افزود: امسال همچنین ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی نیز جهت رونق فرش دستباف به قالی‌بافان آذربایجان‌غربی پرداخت شده‌است. وی با بیان اینکه توسعه بیمه قالی‌بافی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی است ادامه‌ داد: با هماهنگی که با مرکز […]

 

جواد وقاری روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار تکاب افزود: امسال همچنین ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی نیز جهت رونق فرش دستباف به قالی‌بافان آذربایجان‌غربی پرداخت شده‌است.

 

وی با بیان اینکه توسعه بیمه قالی‌بافی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی است ادامه‌ داد: با هماهنگی که با مرکز ملی فرش انجام شده به‌زودی خدمات بیمه سلامت برای قالی‌بافان استان برقرار می‌شود که پوشش خدمات درمانی و سنوات شغلی نیز به‌شمار می‌رود.

 

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: همچنین سامانه اینترنتی فروش فرش دستباف آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده که هر فروشنده می‌تواند برای عرضه فرش دستباف خود در آن ثبت‌نام کند و خریداران نیز از این طریق محصول مورد نظر خود را تهیه نمایند که گام مهمی در رونق بازار فرش دستباف در دوران شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود.

 

وقاری بیان کرد: ثبت جهانی نشان فرش دستباف تکاب پس از هشت سال اتفاق مهمی در معرفی و ارتقای این هنرصنعت کهن منطقه است.

 

ثبت جهانی فرش دستباف تکاب رویداد بزرگی است

 

فرماندار تکاب نیز در این دیدار با اشاره به ثبت جهانی نشان فرش دستباف افشار گفت: فرش دستباف افشار تکاب یکی از ویژگی‌های هویتی این شهرستان است از این‌رو مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی فرش افشار تکاب رویداد بزرگی به شمار می‌رود.

 

امیر ستوده‌فر با ابراز امیدواری از اینکه ثبت جهانی موجب رونق دوباره فرش دستباف افشار تکاب خواهد شد بیان کرد: با ثبت جهانی فرش دستباف افشار تکاب فرصت‌های جدید شغلی در این زمینه ایجاد می‌شود.

 

فرماندار تکاب با بیان اینکه هنر- صنعت فرش دستباف از صنعت گردشگری این شهرستان جدا نیست بلکه مکمل زنجیره گردشگری به شمار می‌رود، اظهار داشت: تکاب شهری با محور گردشگری است و فرش دستباف می تواند برای رونق این بخش نیز موثر واقع شود.

 

۷۲ هزار نفر در بخش تولید فرش دستباف در آذربایجان‌غربی از جمله هشت‌ هزار نفر در تکاب فعالیت می کنند و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می‌شود.

 

فرش ریزماهی خوی در شمال آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته به ثبت جهانی رسیده بود و اکنون نیز نشان فرش دستباف افشار تکاب موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی براساس معاهده لیسبون شده‌است.

سمپاشی بیمارستان

 



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
قالی کرمان
 
 
قالی کرمان گونه‌ای قالی ایرانی و از صنایع دستی همین خطه است که امروز و در گذشته تولید می‌شده‌است. محمد ارجمند یکی از معروف‌ترین قالیبافان کرمان بود.
 
قالی کرمان دارای مقاومت خوبی است.[۱]
 
 
محتویات
۱قدمت و تاریخچه
۱.۱دوره نخست یا عصر ترمه
۱.۲عصر بازگشت
۱.۳عصر گوبلن
۲منابع
قدمت و تاریخچه
دوره نخست یا عصر ترمه
این دوره هم‌زمان با زوال شال‌بافی در کرمان است. طراحان قالی در کرمان در موج گسترش قالی‌بافی، طرح‌هایی براساس نقشه شال‌های کرمان یعنی نگاره‌های بته جقه و کاربردهای گوناگون آن تهیه می‌کردند. کاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همین شال‌های ترمه است.
 
عصر بازگشت
این دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتی است. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا، تغییر اساسی در طرح‌های کرمان به‌وجود آمد و نقش و نگاره‌های صفوی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت. نقشه‌های اسلیمی و گل‌های شاه عباسی و نقش‌های قاب قرآنی و ترنج و لچک‌های انبوه رایج شد. در اواخر این دوره باز هم به‌علت بحران اقتصادی در آمریکا و توقف خریدها و سفارشات، شاهد تمایل طراحان به نقوش قبلی هستیم.
 
عصر گوبلن
وجه تسمیه این دوره به‌خاطر تأثیر گرفتن نقوش قالی‌ها از طرح‌های فرانسوی بنام گوبلن است، در واقع می‌توان گفت، طرح‌های قالی در این دوره اصالت خود را از دست می‌دهند. نقش‌های اوبوسن و ساونری که همگی گوبلن خوانده می‌شوند، یکسر از فرانسه می‌رسید و بر دست نقاشان کرمانی باسمه برداری می‌شد و به کارگاه می‌رفت شاید بتوان گفت که در همین دوره‌است که موتیفی به نام گل فرنگ وارد قالی‌های ایران می‌شود.
 
به‌طور کلی آنچه موجب شهرت طرح‌ها و نقوش کرمان شده‌است، استفاده از موتیف‌های بسیار ریز که به‌صورت گسترده در زمینه قالی پخش شده‌اند و یک طرح پرکار را به وجود آورده‌اند. نکته قابل ذکر دیگر این است که طراحان کرمانی از نقوش گل و برگ و درخت استفاده کرده و می‌کنند. شرکت سهامی فرش کرمان نیز با بیش از ۶۰ سال سابقه از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فرش‌های اصیل کرمان است. از جمله طرح‌های معروفی که در کارگاه‌های قالی‌بافی کرمان بافته می‌شود به طرح‌هایی چون سبزی‌کار، طرح‌های تصویری و افشان می‌توان اشاره کرد که بهترین طرح‌های سبزیکار اغلب در حوزه قالی‌بافی راور بافته می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: طرح حافظ، لیلی و مجنون، خیام و منظره.
 
طرح‌های افشان به ویژه افشان شاه‌عباسی که شاید برترین آن‌ها در دوره معاصر، حاصل دست توانای طراحان خاندان شاهرخی بوده‌است و نیز نقوش قاب قرآنی، انواع درختی، گلدانی تلفیقی از دیگر طرح‌های معروف کرمان است و انواع گل فرنگ طرح‌های گوبلنی در اوایل سده سیزدهم هجری شمسی بخش مهمی از طرح‌های منطقه کرمان را به خود اختصاص داد که برگرفته از هنرهای تزئینی غیرایرانی بود و طرح‌های شکارگاه، بازوبندی، خشتی و لوزی خاتم از دیگر طرح‌های این منطقه هستند.[۲]
 
در مورد طرح‌های رایج امروزی در کرمان نویسندگان کتاب‌های مقدمه‌ای بر شناخت قالی ایران و فرشنامه ایران معتقدند که این طرح‌ها عبارتند از: طرح‌های خوشه انگوری، سبزیکار چمنی، گلدانی و درختی، ستونی ۳۳ پل، برگ چغندری، قاب قرآنی، بته جقه‌ای، لچک ترنج کف ساده و هم‌چنین نقشه‌های گل فرنگ و گوبلن یا نقشه‌های شکارگاه و افشان، بازوبندی، خشتی.[۳] به‌طور کلی قالی‌های کرمان را می‌توان به دو گروه شهری‌باف و عشایری‌باف تقسیم کرد که شهر کرمان مهم‌ترین مرکز عرضه قالی‌های شهری باف و سیرجان مهم‌ترین مرکز عرضه فرش‌های عشایری هستند.[۲]
 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

 

با تأیید وزارت میراث فرهنگی
ثبت شیرینی‌های سنتی ملایر در فهرست آثار ملی؛ قالی ازندریان شناسنامه دار شد
 
 
 
: میراث فرهنگی ناملموس بخش زنده تاریخند که باید برای نسل‌های بعد به یادگار بماند؛ یادگارانی که غذاها و شیرینی‌های محلی از مهمترین آنها هستند.
 
به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، استان همدان با پیشینه تاریخی ژرف دارای آثار مهمی است و در کنار این آثار، سنت‌ها و آداب و رسوم زیبا و گاه منحصر به فردی دارد که میراث نیاکان است.
 
این سنت‌ها و رسوم که امروزه، مبراث فرهنگی ناملموس نامیده می‌شود؛ ضمن معرفی غنای فرهنگی هر منطقه، نوع زندگی گذشتگان و فرهنگ دوره‌های مختلف را بازگو می‌کند. گویش، آئین، آداب و رسوم، زبان، بازی، موسیقی، جشن‌ها، غذاها، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی و دانش و مهارت‌ها بخشی از میراث ناملموس ملی هستند.
 
میراث فرهنگی ناملموس بخش زنده تاریخند که برای حفظ آنها از خطر فراموشی یا تغییر باید ثبت شوند تا به عنوان میراثی ارزشمند برای نسل‌های بعد به یادگار بماند. تاکنون بیش از 40 اثر شامل آئین‌ها، غذاها، شیرینی‌ها و مهارت‌ها از استان همدان در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده که تعدادی از آنها مربوط به شهرستان ملایر است.
 
نان گرده، آش بادمجان، کلوا(نوعی کلوچه)، شیره سفید و مهارت منبت چوب ملایر از مهمترین مواردی است که در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است. در جلسه اخیر ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی هم دو شیرینی محلی و یک مهارت به نام ملایر در زمره آثار ناملموس ثبت شد و نام حلوا مغزی و شیره ترخینه و قالی دست بافت شهر ازندریان در تاریخ ماندگار شد.
 
 
 
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر، گردشگری غذا از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی است که باید رونق یابد.
 
ابراهیم جلیلی افزود: حفظ سنت‌ها و رسوم رو به فراموشی از وظایف میراث فرهنگی است و کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود، پرونده ثبت آنها را به وزارتخانه ارسال می‌کنند تا برای نسل‌های بعد حفظ شود.
 
به گزارش شبستان، حلوا مغزی نوعی شیرینی خوشمزه است که از شیره سفید ملایر تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه و مغذی برای درمان ضعف جسمانی و پوکی استخوان مفید است. شیره ترخینه هم ترکیبی از بلغور گندم و شیره انگور است که انرژی زایی بالا داشته و استفاده از آن در بین کشاورزان رواج دارد.


:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور:

فرش تنها صنعت بومی کشور در اشتغال و ارز آوری است

 

قالیشویی هفت حوض

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: فرش در اشتغال و ارز آوری تنها صنعت بومی‌ کشور و مکمل شغل‌های دامپروری و کشاورزی است.

 

«عبدالله بهرامی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: صنعت فرش در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه شهرهای بزرگ نقش بسیار مهمی دارد.

 

رئیس کمسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران افزود: صنعت فرش تمام مولفه های اقتصاد مقاومتی را دارد و نیاز است که پیش از گذشته به آن توجه شود.

 

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بی توجهی و بی مهری به هنر صنعت فرش دستباف افزایش پیدا کرده است، گفت: این امر باعث شده که جایگاه این کالای فاخر در بخش تولید و صادرات کاهش زیادی پیدا کند و از رغبت بانوان به فرش کم شود.

 

بهرامی ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد خروج اساتید طراحی و استاد کاران ماهر قالیباف و پژوهشگران این هنر صنعت به کشورهای همسایه هستیم که با رفتن نیروهای فنی و هنرمند، جایگزینی دیگر پیدا نخواهند کرد و این نام آوران با خود افتخار، فرهنگ، فن کوزه گری و هنر سه هزار ساله ایران را به رقبا و کشور های همسایه هدیه خواهند داد.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر تاکنون رقبا فقط طرح‌های ما را برداشته و تولید می کردند دیگر نیاز به این کار ندارند چرا که اصل صاحب فن و صاحبان طرح ها را در اختیار دارند.

سمپاشی پشه

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور تاکید کرد: متولیان امر باید به این صنعت نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم با رونق صنعت فرش در کشور نه تنها به اشتغال کمک کنیم بلکه در سطح اقتصاد کلان و صادرات کشور نقش مهمی ایفا کنیم.

 

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

کارآفرینی از جنس فرش دستباف/ روایت تسنیم از جهاد اشتغالزایی قالی‌باف شهرکردی

 

قالیشویی امامت

گروه استان‌ها - قالی‌بافی یکی از هنرهای جامعه استان چهارمحال و بختیاری است، هنری که قدمت دیرینه‌ای دارد و افراد زیادی را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، زنان در کشورهای در حال توسعه امید بزرگی برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه کشورهای خود هستند. موفقیت زنان کارآفرین در این جوامع نه تنها موجب سود اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌کند.

 

اما زنان کارآفرین در برخی جوامع با موانع متعدد و جدی روبه‌رو هستند که مانع موفقیت آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. تأکید بر نقش‌های سنتی زنان و عدم حضور اجتماعی زنان، مانعی جدی برای آن‌ها شمرده می‌شود.

 

در کشور ایران، زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آنان متقاضیان مهارت‌دیده و دارای تحصیلات عالی هستند، اما با این وجود سوال اینجاست که زنان چه سهمی از بازار کار ایران را دارا هستند؟ که با بررسی‌های متفاوت ظرفیت بالای بزرگ زنان را می‌توان متوجه شد که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

 

فرش‌بافی، هنری دیرینه از ایرانیان است، فرش‌بافی که در استان‌های مختلف کشور همچنان رواج داشته و نقش مهمی در بازار کار، تمدن‌سازی ایران و فرهنگ ایرانی از قدیم داشته است.

 

قالی‌بافی هنری با قدمت دیرینه که از ایران شروع شده است

 

تاریخچه قالی یا فرش طبق اسناد تاریخی به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد که بعنوان مثال می‌توان به قالی ایرانی پازیریک که در سیبری کشف شده اشاره داشت، این قالی قدیمی‌ترین قالی دستباف جهان و بافت ایران در دوران هخامنشیان است.

 

طبق تاریخ می‌توان گفت کشور ایران اولین کشوری بوده است که هنر قالی‌بافی را شروع کرده و جنگ‌های صلیبی باعث شد قالی‌های ایرانی به اروپا برده شوند و در آنجا به جوامع مختلف شناسانده شوند.

 

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که زنان پا به پای مردان کار و برای امرار معاش زندگی خود تلاش می‌کنند، قالی‌بافی هنری است که زنان استان ما با علاقه‌ای که دارند بهترین نقش‌ها را با بهترین کیفیت خلق می‌کنند. فرش اگر با علاقه بافته شود یکی از مشاغل خانگی است که بازده خوبی دارد و می‌توان با آن کارآفرینی ایجاد کرد.

 

به طور کلی می‌توان به مناطق چالشتر، سامان، اشکفتک، پیربلوط، ارجنک، وردنجان، فرخشهر، بروجن، بلداجی، فرادنبه، هیرگان، باباحیدر، اردل و شلمزار از استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد که مردمانشان در این هنر فعالیت می‌کنند.

 

روایت تسنیم از یک کارآفرین حوزه بافت فرش

 

به سراغ یکی از کارآفرینان استان چهارمحال و بختیاری رفتیم که در حوزه بافت فرش، گلیم و تابلو فرش چند سالی است فعالیت دارد تا هرچه بیشتر با این هنر آشنا شده و مخاطبان خبرگزاری، کارآفرینی با این هنر را بشناسند.

 

معصومه خورشیدی، اهل شهرستان شهرکرد است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: 12 سالی است کار تولید فرش و گلیم را شروع کردم و در سال 1398 نیز یک تعاونی فرش را تاسیس کرده که حدود 70 بافنده بصورت مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند.

 

وی با بیان اینکه اغلب بافنده‌ها را قشر زنان تشکیل می‌دهند، گفت: اغلب زنان بافنده، سرپرست خانوار، خودسرپرست و یا بدسرپرست هستند که من به آنان زنان توانمند می‌گویم.

 

این کارآفرین حوزه فرش گفت: در حال حاضر با کمک صندوق کارآفرین استان طرح هر روستا یک محصول درحال اجرا است که روستاهای محروم شناسایی شدند، که در صورتی که بانک عامل تسهیلات دهد، مواد اولیه و آموزش در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و در نهایت فرش از آن‌ها خریداری می‌شود.

 

خورشیدی با بیان اینکه سعی شده تمامی شهرستان‌های استان زیر پوشش این طرح روند، گفت: ارگان خاصی غیر از جهاددانشگاهی، حمایت آنچنانی نکرده است.

 

افراد مراجعه کنند همه امکانات بافت فرش را می‌گیرند و نهایتا فرش آنان نیز به فروش می‌رسد

 

وی با اشاره به اینکه فرش‌بافی یک کار دیربازده است و تا به فروش رود طول می‌کشد، افزود: بدلیل دیربازده بودن اشتغال با فرش، نمی‌توان گفت که از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد، درحال‌حاضر مکان فعالیت کوچک است و برای برخی مجوزها نیاز به مکان بزرگتری هست.

 

این کارآفرین حوزه فرش در ادامه به یک نوع همکاری در قالی‌بافی اشاره کرد و بیان کرد: افراد مختلف در صورت مراجعه می‌توانند آموزش، مواد اولیه و دستگاه را در اختیار بگیرند و پس از بررسی ایرادات فرش‌بافی طی مراحل بافت فرش، فرش بافته می‌شود و در نهایت فرش آنان به فروش می‌رسد. شاید این کار از لحاظ مالی باعث پیشرفت من نشود اما همین که باعث کار خیر و انگیزه آن فرد برای بافت فرش می‌شود، راضی هستم.

 

خورشیدی با اشاره به اینکه حدود 2 ماهی است که بازار فروش فرش راکد است، گفت: تمام امید ما، زمان عید و برگزاری‌ نمایشگاه‌ها است که امید است این رکود از بازار فروش فرش، رخت بربندد.

 

بیشتر بخوانید

بزرگترین فرش "سرگُل" خاورمیانه در محلات رونمایی شد+تصاویر

 

اداره کل میراث فرهنگی تهران: تبدیل حوض‌های موزه فرش به باغچه موقتی است

 

110 هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان در استان خراسان جنوبی تولید شد

 

قالیشویی سردار جنگل

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان انتظار حمایت شدن از ارگان‌ها دارند، دادن تسهیلات به بافنده حرفه‌ای با دردسرهای زیادی همراه است که نیاز است تجدید نظری در این مسئله صورت گیرد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بهترین قالیشویی تمام اتوماتیک در تهران

قالیشویی تهران نو

ایلنا

فرش و قالی به عنوان یکی از هنرهای اصلی ایرانی شناخته شده و طبیعی است که تمامی مردم سعی می کنند برای زینت بخشیدن به فضای منزل خود از فرش های مختلف استفاده کنند. با توجه به آمارهای به دست آمده معمولاً فرش ها دارای طول عمر ۱۰ سال می باشند، اما اگر از آن به ‌طور درست و صحیح محافظت شود ممکن است تا ۳۰ سال نیز عمر کنند.

 

در وهله اول شما باید به روش‌ های نگهداری فرش دقت داشته باشید همچنین در رابطه با شستن فرش نیز باید این موارد رعایت شوند و برای شست و شو به بهترین قالیشویی ها مراجعه فرمایید. امروز در این مقاله قصد داریم برای شما در رابطه با کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر مطالبی را بیان کنیم تا بتوانید با خیالی آسوده فرش های منزل خود را به آن ها بسپارید. پس دعوت می ‌کنیم برای کسب اطلاعات کافی تا انتها ما را همراهی کنید.

 

قطعاً نام برند قالیشویی برف شادمهر برای تمامی افراد آشنا می باشد و به خوبی می دانند این کارخانه چه خدماتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. این تضمین برای تمامی افراد وجود دارد که شست و شوی فرش آن ها با بهترین مواد و کیفیت ممکن و هزینه مناسب انجام خواهد شد.

 

شستشوی فرش به کدام روش مناسب تر می باشد؟

 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌ های مختلف، قالیشویی های مدرن آنلاین نیز سعی می ‌کنند در کارگاه ها یا کارخانه های قالی شویی با استفاده از دستگاه های متفاوت و خاص که به هیچ عنوان به فرش آسیبی وارد نخواهد کرد، به کمک مواد و شامپوهای مخصوص فرش ‌های مراجعه کنندگان را شست و شو دهند. این اطمینان برای شما وجود دارد که فرش به طور کامل پاکیزه شده و همچنین در کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر به هیچ عنوان به تار و پود فرش شما و همچنین رنگ آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

 

قیمت شستشوی قالیشویی تمام اتوماتیک:

 

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم در این مطلب نمی توان قیمت کاملا مشخصی را در رابطه با کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر برای شما بیان کرد. تعیین هزینه به موارد مختلفی بستگی دارد، اما تمامی افرادی که دارای کارگاه یا کارخانه قالیشویی هستند یک مرجع رسمی به نام اتحادیه صنف قالیشویان دارند از طریق آن ها در هر بازه زمانی مشخص تغییر هزینه را به کارگاه و کارخانه های قالیشویی اعلام می کنند. معمولاً تعیین قیمت در هر ۶ ماه یکبار مشخص خواهد شد و تمامی کارگاه ها و کارخانه های قالیشویی موظف هستند که از آن پیروی کنند، اما در حالت کلی برای شستشوی قالی معمولاً بر اساس متر مربع حساب خواهد شد.

 

لازم است این نکته را بیان کنیم در برخی از کارگاه ها یا کارخانه ‌ها قیمت توافقی نیز وجود دارد. قیمت هایی که روی آگهی های منتشر شده وجود دارد با صورتحساب و قیمت نهایی ممکن است دارای یکسری تفاوت ‌ها باشد.

 

در اتحادیه صنف قالیشویان نیز بر اساس متر مربع قالی و موکت قیمت مشخص خواهد شد، در بسیاری از موارد یک هزینه نهایی وجود دارد که بین مشتری و صاحب قالیشویی صورت می ‌گیرد در ابتدا با یکدیگر صحبت کرده و در مورد هزینه نهایی به توافق خواهند رسید البته در هر صورت قیمت توافقی نیز با توجه به مصوبه از سوی اتحادیه می باشد.

 

بسیاری از افراد علاقه دارند که در منازل خود تابلو فرش های قدیمی و نفیسی را نگه می دارند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد، اما در صورتی که قصد شستشوی آن را دارید به شما پیشنهاد می دهیم که حتماً در وهله اول آن را به کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر بسپارید و با توجه به این مورد که فرش های قدیمی و نفیس احتیاج به خدمات خاص تری دارند قبل از انجام کار با شما در رابطه با هزینه آن توافق خواهد شد.

 

 

رزرو آنلاین قالیشویی تمام اتوماتیک:

 

این امکان برای تمامی افراد وجود دارد که در صورت نداشتن وقت کافی برای مراجعه حضوری به کارخانه قالیشویی با مراجعه به سایت به صورت آنلاین درخواست خود را رزرو کرده و پرسنل قالیشویی برف شادمهر نیز در کوتاه‌ ترین زمان ممکن درخواست شما را بررسی کرده و با یک تلفن و در صورت رضایت به مکان مورد نظر مراجعه کرده و فرش‌ های شما را به کارخانه منتقل می ‌کنند. لازم است بار دیگر بیان کنیم کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر از این امکان برخوردار می باشد که با به روزترین دستگاه های دنیا فرش های شما را شستشو داده بدون آن که کوچکترین آسیب به تار و پود فرش ‌ها وارد شود.

 

همچنین علاوه بر رزرو آنلاین مشتریان می توانند با شماره قالیشویی تمام اتوماتیک برف شادمهر در منطقه خود تماس گرفته و در رابطه با نرخ قالیشویی و سایر موارد سوال های خود را بپرسند.

 

شستشوی فرش با دستگاه اتوماتیک:

 

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم شستن فرش های شما به روش اتومات هیچ گونه آسیب و مشکلی را برای فرش ها به وجود نخواهند آورد دلیل آن هم وجود مواد پلاستیکی در داخل تار و پود فرش می باشد که از رنگ پس دادن فرش جلوگیری خواهد کرد. تمامی این موارد در نهایت باعث خواهد شد شست و شوی فرش شما در زمان کمتر و در نهایت پاکیزگی آن را به مشتریان تحویل بدهند.

 

 

روانشناس جنت آباد

 

در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم فرش های دستبافت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است هنگام مراجعه به کارخانه حتماً قدمت و میزان سلامت آن راه به کارکنان کارخانه اطلاع دهید. در صورتی که میزان پوسیدگی فرش بسیار زیاد باشد شستشوی آن با دستگاه اتوماتیک خودداری می ‌کنند چرا که ممکن است آسیب ببیند و حتماً لازم است که به صورت دستی شسته شود، اما اگر باز هم می ‌خواهید این کار توسط کارخانه های قالی شویی انجام شود به شما پیشنهاد می دهیم که حتماً قالیشویی برف شادمهر را در اولویت انتخاب خود قرار دهید چرا که می توانند با کنترل کردن قدرت شستشوی دستگاه و همچنین در نظر گرفتن میزان مواد شوینده به بهترین نحو ممکن فرش شما را شسته و در نهایت پاکیزگی و سلامت تحویل دهند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
وقتی بسیجیان شاهم آباد انار برای اشتغال و جهاد فرهنگی گام بر می دارند؛
از تأسیس تعاونی قالی بافی برای اشتغالزایی تا تربیت ۴۰ حافظ قرآن
 
 
 
عظیمه پور سالاری در خصوص اقدامات پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار گفت: اقدام به تأسیس تعاونی چند منظوره قالی بافی نقش چین بعثت شاهم آباد را در سال 1397 داشته ایم و در کنار این تعاونی کارگاه خیاطی زیبا دوزان ثامن را تأسیس کرده ایم و در زمینه جهاد فرهنگی تربیت 40 حافظ قرآن در سطوح کل و جز قرآن را داشته ایم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عظیمه پور سالاری در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار در سال 1385 آغاز به فعالیت کرده است، گفت: در این پایگاه توسعه و تقویت حلقه های صالحین را داشته ایم تا بتوانیم با فعالیت پایگاه و محله برخی اقدامات را انجام دهیم که از جمله آن می توان به بافت قالی اشاره داشت که درآمد حاصل از فروش این قالی ها صرف کمک های مؤمنانه، تعمیر و ساخت مسجد روستا و کمک هزینه تأمین جهیزیه برای زوج های جوان شده است.
 
جانشین فرماندهی پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار ادامه داد: تربیت 40 حافظ قرآن را داشته ایم؛ همچنین در انجام طرح شهید سلیمانی نیروهای ما توانستند همکاری تنگاتنگ با مراکز بهداشت در زمینه غربالگری و واکسیناسیون داشته باشند.
 
 
وی بیان کرد: ارتقا روحیه انفاق، مواسات و کمک های مؤمنانه را مد نظر قرار داده ایم و در این زمینه توانستیم 400 بسته کمک معیشتی غذایی، دارویی و لوازم التحریر را بین نیازمندان توزیع کنیم.
 
 
پور سالاری با اشاره به برگزاری دو طرح سفره مهربانی و چهارشنبه امام رضایی و با بیان اینکه در این دو طرح نذورات و خیرات مردم، صرف کارهای مهم و مشکلات روستا می شد، اظهار کرد: شاهد کاهش طلاق در جامعه هدف بودیم که این مهم به دلیل مشاوره قضایی و مشاوره خانواده ای بود که در پایگاه صورت گرفت.
 
 
جانشین فرماندهی پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار تصریح کرد: در زمینه توجه به اقتصاد مقاومتی، راه اندازی صندوق های مردم یار را داشته ایم که در حال حاضر پنج صندوق فعال است و همچنین راه اندازی کانون اجتماعی قرض الحسنه رسالت را برای وام دهی به جوانان در زمینه اشتغالزایی انجام داده ایم.
 
 
وی اظهار کرد: تعاونی چند منظوره قالی بافی نقش چین بعثت شاهم آباد را در سال 1397 تأسیس کردیم که در آن زمان برای هشت نفر و هم اکنون برای سی نفر اشتغالزایی ایجاد شده است و در کنار این تعاونی، کارگاه خیاطی زیبا دوزان ثامن را در شهریور ماه امسال راه اندازی کرده ایم که در این کارگاه برای هشت نفر اشتغال مستقیم و برای دو نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.
 
 
 
پور سالاری در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر فعالیت ها این پایگاه می توان به فعال کردن کانون هلال احمر در روستا، عضویت شش خواهر از پایگاه سمیه شاهم آباد در طرح خادمیاران رضوی و ایجاد دارالقرآن برای سنین مختلف اشاره داشت.
 


:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
۵ هزار قالی‌باف، عضو صندوق بیمه روستاییان آذربایجان‌غربی هستند
 
 
 
ارومیه- ایرنا- مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون حدود پنج هزار قالی‌باف در این استان به عضویت این صندوق درآمده‌ که با تحقق این امر، امید به آینده آنان در خصوص استفاده از مزایای بیمه افزایش یافته است.
 
یونس معزز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۲ هزار قالی‌باف در آذربایجان‌غربی فعال هستند که از این تعداد، تنها ۱۵ هزار نفر در قالب تامین اجتماعی بیمه بوده و بقیه می‌توانند در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شوند.
 
وی ادامه داد: قالی‌باف‌ها هم به جمع مشمولان این صندوق اضافه شده‌اند و امکان پرداخت حق بیمه در این صندوق برای آنان فراهم است.
 
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: همچنین برخی قالیبافان بر اساس شغل اظهار شده فردی به عنوان قالی‌باف شناخته شده و تاکنون در این بخش نیز بیش از هفت هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار گرفته اند.
 
معزز اضافه کرد: این صندوق آماده بیمه قالی‌بافان در سراسر آذربایجان‌‎غربی است.
 
وی ادامه داد: افرادی که قصد انتقال بیمه از تامین اجتماعی به این صندوق را دارند، می‌توانند این امر را انجام داده و ادامه حق بیمه خود را در این صندوق پرداخت کنند.
 
به گزارش ایرنا، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.
 
این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.
 
اطلاعات مربوط به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان از طریق دهیاری‌ها، بهورزان خانه‌های بهداشت، ستادهای راهبردی شهرستانی شامل فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ادارات جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تامین می‌شود.
 
علاوه‌بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.
 
تمامی روستاییان و عشایر و کشاورزان غیرساکن که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها خودشان را تحت پوشش این صندوق قرار دهند تا بتوانند در زمان تهدید معیشت خانواده با عزت و کرامت از مزیت‌هایی که صندوق فراهم کرده است، استفاده کنند.
 
 
۱۲۹ هزار نفر در آذربایجان‌غربی در این صندوق بیمه شده‌اند.


:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

 

قالیشویی در جشنواره

ایسنا/خراسان رضوی هنر فرش دست‌بافت ایرانی همواره مورد توجه هنر دوستان ایران و جهان است که می‌توان گفت امروزه بهترین جایگاه را در حوزه فرش‌بافی در جهان به خود اختصاص داده است. طرح‌های متنوع قالی و رنگ‌های زنده آن تنها با دستان هنرمند طراحان است که جان می‌گیرد. طرح‌های قالی ارتباطی نزدیک با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم این سرزمین دارد و هر نقشی داستان خاص خود را شرح می‌دهد.

 

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن معرفی فرش کرمان اظهار کرد: کرمان در جنوب کشور ایران به نوعی مرکز بافت فرش‌های تصویری زیبا و قدیمی به حساب می‌آید. این فرش‌ها عمدتا در ابعاد۲ در۳ متری و ۳ در ۴ متری بافته می‌شوند. تار و پود فرش کرمان از نخ و پرز آن از پشم مرغوب است که با گره سنه بافته می‌شود و تنالیته‌های رنگی آن کرم کم‌رنگ، سبز یا آبی است.

 

وی ادامه داد: قالی کرمان در طول دوران تاریخی خود دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است، اول دوره شالبافی که طرح‌های قالی عمدتا از ترمه کرمان الهام گرفته می‌شدند، دوم دوره سبزه‌زار یا گل‌افشان که در آن طراحان کرمان از طبیعت در کار خود الهام می‌گرفتند، سوم دوره کلاسیک که در این دوره طرح‌های افشان اسلیمی و شاه‌عباسی رایج شد، چهارم دوره گوبلن که متاسفانه طرح‌های آووسون و ساوونری ظهور کردند و پنجم دوره کلاسیک که مجددا طرح‌های اسلیمی و شاه‌عباسی مطرح شدند.

 

عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: در قالی کرمان طرح ترنج زیبای آن بر روی زمینه آبی قرار گرفته است. میانکار این فرش حاشیه مداخل را در برگرفته و این امر نشان‌ دهنده مهارت طراحان این منطقه در ترکیب و تلفیق گل‌هاست. این گونه فرش‌های تزیینی با گلبوته‌های کوچکی که در سراسر فرش گسترده شده در انگلستان بسیار طرفدار دارد.

 

استفاده از نقوش حیوانی و انسانی در قالی کرمان بسیار رایج است

 

احراری بیان کرد: این فرش سالیان متمادی است که به ویژه در بازار تجاری انگلیس عرضه می‌شود. بدیهی است که قالیبافی منحصر به شهر کرمان نیست بلکه در نواحی اطراف کرمان نیز رایج است و تقریبا تمام آن‌ها به عنوان فرش‌های کرمانی به بازار عرضه می‌شود. البته فرش‌هایی که در یزد بافته می‌شوند به نام فرش یزد و فرش‌هایی که در راور بافته می‌شوند به نام فرش راور کرمان شناخته می‌شوند. استفاده از نقوش انسانی و حیوانی در طرح‌های قالی کرمان بسیار رایج است.

 

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

 

وی در خصوص مهمترین ویژگی‌های قالی کرمان اضافه کرد: بافت آن در تمامی ابعاد به ویژه در اندازه‌های نرمال انجام می‌شود، در تولید آن بیشتر از رنگ‌های ملایم و روشن مانند سبز مایل به زرد، صورتی، شیری، قرمز و آبی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت که طرح‌های این فرش بسیار متنوع است و از طرح‌های شکارگاهی و تصویر گلدانی ترنج‌دار بسیار استفاده می‌شود.

 

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص بافت فرش‌های کرمان ادامه داد: بافت این فرش‌ها عمدتا به وسیله گره فارسی صورت می‌گیرد، در دو دهه اخیر اما گره کمان‌شیب ظهور کرده است که تار و پود آن پنبه‌ای بوده و برای بافت آن از سه‌پود استفاده می‌شود. نژاد گوسفندان کرمان از نظر پشم یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید که پتانسیل بالقوه‌ای برای تولید فرش در این استان را فراهم آورده است.

 

بازار مناسب داخلی برای فرش‌های اصیل کرمان

 

احراری در خصوص بازار فرش کرمان تشریح کرد: فرش کرمان تقریبا به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و به جرات می‌توان گفت اگر بحث تحریم وجود نداشته باشد، این فرش در بازار آمریکا از جایگاهی ویژه برخوردار خواهد شد، اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، کرونا و مواردی از این قبیل صادرات فرش کرمان نیز مانند قالی سایر استان‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است و در حداقل قرار دارد.

 

وی افزود: البته باید گفت که بازار داخلی فرش کرمان بر خلاف بازار خارجی مخصوصا برای فرش‌های اصیل این استان بسیار مناسب است، زیرا فرش‌هایی که با طرح و نقوش اصیل کرمان و مواد مرغوب و رنگرزی طبیعی بافته می‌شوند بسیار پرطرفدار هستند و خانواده‌های ایرانی نیز از قالی کرمان استقبال می‌کنند.

 

بی‌گره‌بافی تهدیدی جدی برای قالی کرمان

 

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص شیوع بی‌گره‌بافی در بین قالی‌بافان این استان تصریح کرد: آن چیزی که همواره برای فرش کرمان تهدید بوده بحث بی‌گره‌بافی است که از اواخر دوره قاجار رایج شده و تحت عنوان گره کانشیب بخش عمده‌ای از قالی کرمان را تحت تاثیر خود قرار داده است. مدتی پس از انقلاب از صدور این فرش‌ها به دلیل بی‌گره‌بافی جلوگیری می‌شد اما متاسفانه این نوع بافت دوباره در حال رایج شدن است.

باغ تالار شرق تهران

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران



:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیستنساجی و پوشاک

شستشوی فرش دستباف

ارا نیکو

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: حال هنر صنعت فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی به هیچ وجه خوب نیست.

 

عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور و رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران یادداشتی نوشت و در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

 

با تحریم‌های داخلی، حال هنر صنعت فرش دستباف ایران خوب نیست

 

تولید فرش دستباف در یکی دو دهه اخیر حدود 6 میلیون متر مربع و صادرات آن بین 500 میلیون تا یک میلیارد دلار بود، حالا که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا است و بیشتر از هر زمانی نیاز به اشتغال‌زایی و ارز آوری دارد. متاسفانه به دلیل تحریم‌های داخلی از جمله " تعهد ارزی بانک مرکزی " و عدم حمایت از قالیبافان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان متاسفانه تولید فرش دستباف کشور به یک سوم و صادرات آن به 50 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

 

این در حالی است که این روز ها زمزمه حمایت از بورسی‌ها شنیده می‌شود که دولت می‌خواهد برای زیان دیده‌های بورسی خدمات و حمایت‌های جبرانی را مصوب کند و همه می‌دانند که فرش دستباف کشور در حال اهتزاز است و هیچ کس به فکر جبران این همه خسارت که به بدنه تولید و صادرات فرش دستباف در این چند ساله رسیده است نیست، آیا واقعاً این اجحاف نیست که برای تنها صنعت بومی سازی کشور ( فرش دستباف ) هیچ حمایت و اقدامی انجام نگیرد و برای بورسی‌ها و خودرو سازها آستین حمایت را بالا زده‌اند ، دولت انقلابی و مردمی باید بداند که هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومی سازی کشور است که همه مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلای پرچم هنری ، فرهنگی ایران اسلامی بوده و خواهد بود، دولت قبل تمام اهتمام خود را با اختصاص هزاران میلیارد تومان برای حمایت از صنعت خودرو سازی گذاشت و گویا این دولت هم می‌خواهد صنعت خودرو و بورس را نورچشمی کند و به بزرگترین و فاخرترین کالای ایرانی " فرش دستباف " بی توجهی نماید .

پخش لوازم پرده

اشتغال ، ارز آوری ، امنیت اجتماعی و افتخار ایرانی بودن با فرش دستباف است و لاغیر پس تا رمقی هست، عزمتان را برای حفاظت از این هنر مردمی به کار گیرید.



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

 

قالیشویی پیروزی

دنیای اقتصاد

در مورد قالی‌های دورة قاجار می‌توان چنین درنظر گرفت که اندازه‌ها، نقش‌ها و نقشمایه‌های بسیاری از قالی‌ها اقتباسی از دورة صفوی بوده است. به‌خصوص ترنج مرکزی، لچک ترنج، طرح شبکه‌ای که با نقش اسلیمی و شاه عباسی در سرتاسر این دوران بافته می‌شده است. در واقع طرح‌های مربوط به فرش‌های ظریف، که در اواخر قرن ۱۹م و اوایل قرن ۲۰ م بافته شده، یادآور دوران کلاسیک است.

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

این بافته‌ها معمولا به شیوة خاص سفارش داده می‌شدند و شاید نشان‌دهندة بقایای تولید کارگاهی محلی در دورة قبل از قاجار هستند. در مقابل آنها فرش‌هایی با طرح کلاسیک روز وجود دارند که استادانه از بافته‌‌‌های قدیمی‌تر یا از تصاویر کتاب‌‌‌های فرش و کاتالوگ‌های فروش و موزه‌ها الگوبرداری شده‌اند تا بتوان آنها را به عنوان فرش عتیقه قلمداد و تقاضای خاصی را در بازار برآورد کرد.

 

قابل‌توجه است که این فرش‌ها اغلب با مواد شیمیایی شسته می‌شدند یا به روش‌های دیگر بر روی آنها کار می‌شد تا فرش کهنه به نظر برسد. در طرح و نقش قالی‌های قاجار عمدتا شیوه‌ها و سنت‌های دورة صفوی به کار برده شده و توجه خاصی به آنها می‌شد. با وجود این، برخی تفاوت‌ها و تغییرات به وجود آمده در زمینة طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار از پیکرة نقوش سنتی شناخته شده دور نیست. در بخشی از تغییرات که عمدتا در نقوش قالی‌ها تحت‌تاثیر فرهنگ و هنر غربی شکل گرفته است به نظر می‌آید طراحان کمال سعی خود را برای بومی‌سازی و سازگارمند‌سازی نقوش جدید با سنت‌های قالی‌های ایرانی به کار گرفته‌اند. طرح قالی‌های قاجاری نیز عمدتا با تابعیت از سنت‌های دورة صفوی و با تناسبات بسیار نزدیک به آنها شناخت می‌شوند. عمده طرح‌های به کار رفته در قالی‌های این دوره را می‌توان چنین معرفی کرد: لچک ترنج، واگیره‌ای، افشان، باغی، قابی یا بندی، محرمات، محرابی، خشتی، تلفیقی و تصویری. قابل‌توجه است که طرح محرمات با وجود آنکه در نگاره‌های دورة صفوی به کرات روی پارچه‌ها یا جل اسب‌ها دیده می‌شود، هیچ‌گاه به عنوان طرح قالی ترسیم نشده است. طرح محرمات به‌رغم چنین دیرینه‌ای در نگارگری‌های ایرانی صرفا در دورة قاجار برای طرح قالی مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین طرح خشتی را نیز باید از جمله طرح‌های ویژة قاجار برشمرد. در واقع پیش از دورة قاجار، قالی با طرح خشتی مرسوم این دوره شناسایی نشده است. به نظر می‌آید اساس طرح خشتی از تقسیم‌بندی‌های هندسی طرح باغی دریافت شده باشد. قالی‌های تصویری نیز به واسطة تاثیر و نفوذ شیوه‌های هنری غربی و عکاسی در دورة سلطنت ناصرالدین شاه از موضوعات قالی‌های آن دوره محسوب شدند. این قالی‌ها شامل تصاویر شاهان، بزرگان و مشاهیر، موضوعات ادبی، نقوش باستانی، منظره، بزم و... بوده است. تصویر پادشاهان که از دورة باستان در فرهنگ و جامعة ایرانی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده بر قالی‌های دوره قاجار نیز به منظور ابراز قدرت و شکوه و جلال آنان بازنمایی شده است.

 

در نقاشی‌های دورة قاجار در قرن سیزدهم ه.ق نقش‌های کوچک تکراری چون هراتی و میناخانی در مجموعه نقوش قالی بیشتر دیده می‌شوند؛ حتی نقش بته جقة تکراری که در منسوجات و فرش دورة قاجار عمومیت یافتند. توصیف‌هایی نیز از منازل متمولین و صاحب‌منصبان قاجاری در قرن سیزدهم ه.ق حکایت از استقبال از قالی‌های طرح هرات دارد. اگرچه بسیار حیرت‌آور است که هیچگونه نقشی که منتسب به قالی‌های هرات است در نقاشی‌های آن دوره دیده نمی‌شود. نقش گل سرخ را در فرهنگ جوامع غربی مانند نقش نیلوفر در شرق می‌دانند. شکل پیمانه مانند گل سرخ با مفهوم حیات و زندگی و دربردارندة نمادی از بهشت نیز هست. حتی بیشتر گل‌های سرخ به صورت تمثیلی با مفاهیم عدد هفت پیوند دارند و با هفت گلبرگ ترسیم می‌شوند. فرنگی‌سازی و نقوش گل فرنگ در متن و حواشی قالی‌ها از دورة قاجار پدیدار می‌شود. به نحوی که نقشمایة گل فرنگ به گل گوبلن گفته می‌شود. همچنین به نگاره‌هایی که از راه بافته‌های اروپا به ایران رسیده است. به گل سرخی که به جای تهیة طرح انتزاعی از آن، آن را هرچه نزدیک‌تر به طبیعت نقش کرده باشند نیز گل فرنگ می‌گویند. این توصیف دربردارندة منشأ و منبعی غربی برای گل فرنگ مانند نام آن است. در حالی که سیروس پرهام اعتقاد دارد اصل این نقوش برگرفته از گل سرخ محمدی است، که گل بومی سرزمین ایران است، و حتی نقش آن از دورة صفوی در هنرهای ایران کاربرد یافته است به نظر بسیاری از پژوهشگران، رواج نقش گل‌های فرنگی بر قالی‌های قاجار تحت‌تاثیر فرهنگ طبیعت‌گرای غرب صورت پذیرفته است اما طراحان ایرانی آن را به‌گونه‌ای بومی‌سازی کرده‌اند که در همراهی با نقوش سنتی ایرانی وجه هماهنگ متناسبی یافته است، به طوری که برخی در زمینه منشأ ایرانی گل‌های فرنگی در قالی‌‌‌های ایرانی نظراتی ارائه کرده‌اند.

 

از مقاله‌ای به قلم علیرضا خواجه احمد عطاری، استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

باغ تالار جاجرود



:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()