۱۵هزار مترمربع قالی وقالیچه توسط عشایرآذربایجان غربی تولید می شود
نوشته شده توسط : ادمین
سالانه؛
۱۵هزار مترمربع قالی وقالیچه توسط عشایرآذربایجان غربی تولید می شود
 
 
 
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: عشایر استان سالانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه تولید و روانه بازار می کنند.
 
 
 
به گزارش قدس آنلاین، علی ناجی در خصوص تولیدات عشایر استان به مناسبت سالروز بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر با بیان اینکه استان با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه عشایری سومین استان کشور از لحاظ جمعیت عشایری است، افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
 
وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.
 
ناجی با بیان اینکه عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند، ادامه داد: عشایر آذربایجان‌غربی سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم، ۶۷ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۸۸ هزار تن انواع محصولات باغی و ۸۲ هزار تن انواع محصولات علوفه‌ای را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.
 
فعالیت ۲۵ صندوق خرد زنان عشایر در آذربایجان غربی
 
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد تولیدات قالی و قالیچه کشور توسط عشایر استان تولید می‌شود، عنوان کرد: این میزان محصول توسط ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانواری عشایری تولید و روانه بازار می‌شود.
 
ناجی خاطرنشان کرد: همچنین عشایر استان با تولید سالانه ۱۹ هزار جفت انواع صنایع دستی غیرداری شامل انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه جزو رتبه‌های نخست کشور در بین استان‌های عشایرنشین است.
 
وی با بیان اینکه از مجموع ۱۰۴ هزار نفر جمعیت عشایری استان ۵۵ درصد آنها باسواد هستند، گفت: از مجموع عشایر با سواد استان بیش از ۳۵ هزار نفر با ۶۲ درصد مرد و حدود ۲۱ هزار نفر با ۳۷.۶ درصد زن هستند.
 
ناجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ٢۵ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است، افزود: حدود ٧٠٠ نفر از جامعه زنان در استان عضو این صندوق‌های خرد زنان عشایر هستند.
 
بهسازی و مرمت ایل راه‌های آذربایجان غربی در دست اجراست
 
مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی در خصوص اقدامات عمرانی برای رفاه و معیشت مناطق عشایری استان اظهار کرد: بیش از یک‌هزار کیلومتر ایل‌راه عشایری در این استان وجود دارد که مرمت و بازسازی آنها یکی از مهمترین اقدامات در راستای بهبود وضعیت عشایر به ویژه در زمان کوچ است.
 
ناجی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تأمین نیازهای آنان در مناطق ییلاقی عشایر در اولویت است، گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از مناطق ییلاقی عشایرنشین صورت می‌گیرد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.
 
آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۲۰ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.




:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: